h1

Ondskans estetik

mars 4, 2013

Jag gör ju grejer ibland som vare sig har att göra med det för Hypertunneln vanliga materialet. De når nästan aldrig hit, även om det ibland finns något sorts släktskap. Man hade ju till exempel kunnat tänka sig att jag skulle ha gjort affär av att jag under hösten gjorde musik till den här föreställningen med buthodansaren Frauke till projektioner av konstnären Peter Eccher, eller att jag gavs äran att få leda och moderera ett kollektivt artist talk på finnissagen till samma Ecchers utställning Rapport 2012:1 på Galleri Box i Göteborg.

En annan sådan grej var när jag föreläste på Landskrona museum förra veckan på ämnet Ondskans estetik. Det var en föreläsning till en presentation bestående helt av bilder, från helvetesskildringarnas framväxt efter det första millennieskiftet till aktuellt reklammaterial, och utgjordes av en sorts exposé över olika symboliserande sammanhang. Utgångspunkten var liknande den jag har i mitt intresse för svart; idag används i vardagen många symboler och visuella estetiker som tidigare förknippats med ondska. Varför? Är ondskan inte ond längre? Eller är de där symbolerna – dödskallar, uppochnedpåvända kors et cetera, liksom inte onda längre? Och: vad gör egentligen de kommersiella aktörer som använder sig av symbolspråk som alluderar på våld, ockultism och extrema tillstånd? Vad uppnår de och hur har det kommit sig att de kan och får göra det? Då jag några dagar innan gjorde en intervju med City Landskrona insåg jag att jag egentligen inte talade så mycket om själva symbolerna i sig. Journalistens frågor rörde sig mestadels om enskilda symboler och utgick ifrån att det var även min ingång i ämnet, men se det var det ju egentligen inte.

Landskrona är tydligen rätt pigga på att dokumentera vad som händer i kommunen, för redan senare samma kväll publicerades det här reportaget från begivenheten. (Jag ser ut som jävulens lammunge på bilderna, lämpligt nog.) När jag läser reportaget och kommentarerna känns det förstås som om jag tydligen inte alls kom fram med det som var budskapet, utan som om det handlade om själva symbolerna igen. Dessutom känner jag inte helt igen mig i att tala så oproblematiserat om ”ondska” och folks behov av att ”provocera”, men vad tusan, det är inte mitt namn som står som artikelns avsändare och alla får väl ha sin tolkning (även om det ofta känns lätt strävt när någon annan lägger ord i ens mun). Den övervägande känslan efter artiklarna är ändå att det faktiskt känns lite kul att samarbeta med journalister igen i stället för att, såsom tidigare under mitt forskarskap, bara vara jättearg för att inte bli citerad precis som jag hade velat.

Men, för protokollet:

Jag vill inte med föreläsningen påstå att det finns något sådant som onda symboler. Jag vill inte heller påstå att jag vet vad ondska är. Grejen är snarare att visa hur ondska växer fram – alltså, hur kontextbundna UPPFATTNINGAR om vad ondska är växer fram – och hur den gör detta t.ex. med hjälp av att binda upp mening i visuella representationer; i symboler. Symbolerna i sig är inte så viktigt vilka de är. De är grafik, vilket används i särskilda syften och med vissa konsekvenser. Vilka syften och konsekvenserna är beror på det meningssammanhang som omger dem, liksom vad som uppfattas som gott eller ont.

Hur gott respektive ont ordnas i olika historiska och samhälleliga kontexter analyserar jag i termer av hur uppfattningar om världens, tillvarons och universums beskaffenhet genererar sina egna riktlinjer om hur livet på mest framgångsrika vis bör föras. Detta är något jag kallar för religion. Det handlar alltså om att etik och kosmologi hänger samman, inte egentligen är avskiljbara från varandra. Det gäller för gamla testamentets skapelseberättelse/tio guds bud såväl som dagens vetenskap/teoretisk moralfilosofi; finns det en etisk asopekt, så finns det alltid också en kosmologisk aspekt på vilken den beror. Därför är, så vitt jag ser saken, även dagens ateism en religion, då gudar och gudadyrkan är en tänkbar konsekvens av religion, men inte en förutsättning. Vad som är gott och ont finns inte före det religiösa systemet, utan även det som en konsekvens av hur det ordnas.

Då olika symboler flyttas mellan olika tider, med olika kosmologiska system och därtill bundna etiker, så hänger förstås inte hela de gamla systemen med; endast, genom minnen, konnotationer och associationer från dem.

5 kommentarer

  1. Har du sett dokumentären Into Eternity om slutförvaringeb av kärnkraft i Onkalo i Finland? Fantastisk! Där sitter det bland annat några kommungubbar och byggherrar och funderar på frågan om man ska märka upp platsen flr slutförvaret för att markera att den ska förbli orörd och i så fall hur. Deras perspektiv måste sträcka sig 100 000 år frammåt och förutsätta att vår civilisation inte längre fin.s kvar. I denn kontext, eller icke-kontext, söker de efter symboler som representerar ondska och fara som ska varna eventuella framtida civilisationer. Tror du skulle gilla den! Har den ifall du inte hittar.


    • passus: jag har hört forskarnätverket berätta om detta! Om sitt arbete med att få fram just sådana symboler! Sjukt spännande.


      • och jag kommer att fråga dig också! klart att du har, när jag tänker efter… att vi inte tänkt på det innan?


    • fantastiskt. så klocktrent, skall kolla efter den, finner jag den inte så kommer jag att fråga dig om den. känns som om jag läst sf-romaner på ämnet men kan inte komma på några namn, men naturligtvis finns det de som arbetar med just detta. intro till nästa föreläsningstillfälle, rent av?


  2. […] har tyskar i min släkt och ej heller ägnat särskilt mycket tid åt obskyr andlighet (med dessa två som prominenta undantag). Förmodligen har jag dock själv sökt mig just till magiintresserade […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: