h1

Hypertunneln live: Radical imagination

september 3, 2013

Jag har blivit inbjuden att hålla en seminarieserie om neurodiversitet vid inget mindre än Göteborgs konsthall under konstbiennalen CIGBA. Stor ära! Hypertunneln goes live igen alltså, denna gång inte med twee-pop och C-60-dängor (som det var härom månaden) utan med live-teori. Tre föreläsningar blir det. Inträdet är gratis. Mer info nedan, här eller på eventets Facebooksida!

Radical imagination

– Föreläsningsserie om neurodiversitet, med Jakob Wenzer, forskare i etnologi och verksam vid Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs universitet.

 
Neurodiversitet är ett teoretiskt fält och en politisk rörelse som problematiserar normsamhällets förtryck av de neurologiskt annorlunda, så som personer som diagnostiseras med autism, ADHD, Asperger och liknande. Rörelsen menar att skillnader i hur hjärnan utvecklas och fungerar skall ses som en mänsklig och naturlig variation snarare än som sjukdomstillstånd som skall botas. Seminarieserien fokuserar på hur den neurologiska mångfalden som tankefigur och som konkret verklighet genererar andra ordningar, tankar och produkter, inte som en lek utan som en nödvändighet.
Kognitiv skillnad Onsdag 18 september kl 18:00-19:45 Föreläsning med bilder. Grundläggande idéer och historia inom neurodiversitet och hur fältet bla hänger samman med crip theory, cultural studies, neurologi och filosofi.
Radical imagination Onsdag 2 oktober kl 18:00-19:45 Föreläsning med bilder och musik. Hur det kognitivt avvikande läcker tillbaka in i den neuronormala världen.
Det neurologiska myllret Onsdag 23 oktober kl 18:00-19:45 Kortföreläsning med panelsamtal. Med en inbjuden panel diskuteras några av de teman som kommit upp under de tidigare föreläsningarna; identitet, kropp, annorlundaskap, kreativitet och samhällets ansvar.

Länk till information om öppettider. 

3 kommentarer

  1. Hej jag blev intresserad bara av namnet det känns lite Foucault över det hela. Jag tänkte fråga, eftersom jag och en kompis diskuterade samhällets uppkomst, är det så att slaveri och maktmissbruk kan förklaras genom diagnoser som psykopat/sociopat. Frågan kanske är lite väl stor att ta så här i en handvändning men det känns ju som att de som styr alltid har varit psykopater eller sociopater alternativt medvetet blinda för vad som händer sina medmänniskor eller är kanske sociopater en produkt av själva denna struktur, som hos Freud?


    • tiden går när man inte är på bloggen så ofta… hade missat din fråga, tack eddie! mmm, hur kändes vad foucault? hypertunneln? radical imagination?
      jag har tänkt lite grann på sociopatgrejen själv sedan jag läste en bok som tangerade ämnet, himmelsdalen av marie hermansson. det är en spänningsroman men en som leker med neurologiska förklaringsmodeller för sociopati. i boken är sociopati/psykopati beroende av atypiskt fungerande spegelneuroner, alltså frånvaron av den neurotypiska tendensen att läsa in själv i andra människors kroppar, samt medföljande frånvaro av identifikation med andra människor.
      autism har ibland givits samma förklaring, men jag är inte övertygad.
      hela grejen med spegelneuroner är väldigt fascinerande – hypotesen är att hjärnan ser en annan varelse utföra en rörelse, och på något plan tror att det är den egna kroppen som gör det, vilket är vad som driver imitationen som den primära neurotypiska mänskliga egenskapen. tanken passar dessutom rätt väl in i andra resonemang här på hypertunneln, men jag är inte övertygad. ingen vet till exempel om spegelneuronerna faktiskt finns och precis hur de då funkar. dessutom har jag väldigt svårt för alla neurotypiska teorier som försöker avförmänskiga allt som avviker från normen – ingenting tyder på att autister inte kan känna empati, ytterst är det förstås frågan om den obesvarbara frågan om qualia (omöjligheten i att få en ”sann” förståelse av hur världen ter sig för en annan människa).
      men vad gäller psykopati är det en spännande tanke att bolla med. visst kan man tänka sig att mänskigheten som grupp skulle vara betjänt av att det skulle finnas individer utan samvete, och som INTE drevs av den allmänna tendensen att vilja ingå i grupp med artfränder? samvetslösa personer skulle vara goda försvarsredskap i kritiska situationer där gruppens integritet hotades. men men, det är en lek med tankar och egentligen en jag inte vill ge mig för långt in i.

      vad din fråga beträffar tror jag att förtryck och tyranni är effekter av gruppdynamiska processer. man kan aldrig enbart förklara en social struktur utifrån de som sitter i dess topp; på ena eller andra sättet så sitter de där alltid uppburna av alla de som finns under. men det är förstås inte svårt att tänka sig att en sådan struktur skulle generera utrymmen högt uppe som skulle lämpas att tillsättas av någon som inte erkände någon identifikation med de som fanns där under och sålunda kunde styra strukturen med järnhand, utan att bry sig om vem man krossar. undrar om det gjorts mycket forskning på saken?


  2. […] av graffitikonstnären Carolina Falkholt, som jag fick kontakt med under min föreläsningsserie Radical Imagination under hösten 2013. Hon ville ha en text att presentera tillsammans med den vinylsingel hon skulle […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: